Virusologul șef al Belgiei prezintă mijloacele de influențare a populației în timpul unei epidemii. „Dacă faci asta, nu vor căuta voci alternative”

Virusologul șef al Belgiei prezintă mijloacele de influențare a populației în timpul unei epidemii. „Dacă faci asta, nu vor căuta voci alternative”

Lansat în urmă cu aproximativ două săptămâni, documentarul jurnalistului-regizor Bernard Crutzen Acesta nu este un complot a fost vizionat de peste 500.000 de ori. I se pot aduce reproșuri, dar documentarul are meritul de a ridica câteva probleme interesante. Printre altele, aduce din nou în primplan un videoclip care circulă deja de luni de zile, în care virusologul șef al Belgiei, Marc Van Ranst, vorbește despre gestionarea pandemiilor. Și modul de a gestiona comunicarea…

În ianuarie 2019, o conferință intitulată Cum să ne unim forțele pentru a ne pregăti pentru o pandemie de gripă?, a avut loc la Londra, fiind organizată de Institutul Regal de Afaceri Internaționale, cunoscut sub numele de Chatham House – un grup de reflecție recunoscut pe scena internațională.

La acea vreme, virusologul belgian Marc Van Ranst a participat în calitate de comisar belgian. Adus în primplanul scenei mediatice la începutul crizei de sănătăte, virusologul a fost invitat să vorbească despre gestionarea epidemiilor și în special despre comunicare și implicarea publicului.

În timpul discursului său, Marc Van Ranst ia exemplul gripei mexicane care a lovit Europa în 2009, afirmând că trebuie să fii „omniprezent” în mass-media: „Încă din primele zile, trebuie să începi să comunici cu presa, cu populația. Trebuie să ai un acord cu ei. Le spui totul. Dacă sună, răspunzi”, explică el. „Dacă faci asta, nu vor căuta voci alternative”, adaugă virologul.

El crede chiar că se pot crea legături cu mass-media și astfel opinia publică poate fi influențată: „Poți să le ceri favoruri în schimb. Îi folosești pentru a transmite gratuit o reclamă publicitară, de exemplu”.

Instrumentalizați frica

În plus, Marc Van Ranst a prezentat câteva stratageme pentru care le-a folosit în 2009 pentru a influența populația. Virusologul informează că a folosit uneori fraze șocante: „Vor fi 7 decese pe zi în timpul vârfului epidemiei”, de exemplu. Asta se întâmplă în fiecare an, chiar și atunci când nu există o epidemie. Însă un anunț de acest tip, preluat de presă, trezește atenția populației, care astfel realizează pericolul. El raportează chiar că a participat la primele înmormântări ale celor care au murit de gripă mexicană în Belgia, pentru a întări mesajul.

În ceea ce privește vaccinarea, el a exploatat și faptul că unele cluburi profesioniste de fotbal din țară, împotriva tuturor sfaturilor, doreau ca jucătorii lor să fie vaccinați cu prioritate. La acea vreme, Marc Van Ranst și-a arătat supărarea în mass-media și a insistat pe această temă. Voia ca belgienii să-și pună întrebări despre „dorinta de a se vaccina”, deoarece oamenii celebri se luptă pentru a fi primii vaccinați.

Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook