Restaurantele se transformă în era Covid. Soluții sigure, funcționale și estetice pentru clienți

Restaurantele se transformă în era Covid. Soluții sigure, funcționale și estetice pentru clienți

„Meseria noastră este legată de constrângere”, spune Émilie André, director creativ al Studio Jean-Marc Gady, o agenție de design specializată în sfera produselor de lux (Diptyque, Montblanc, Baccarat). Confruntată cu situația excepțională a crizei sanitare care a afectat, printre altele, magazinele și restaurantele, echipa a căutat soluții practice și estetice.

„Am pornit de la standardele unui client care ajunge în aceste locuri”, explică ea. În primul rând, gelul hidroalcoolic de la intrare, adesea plasat pe o măsuță, nu corespunde neapărat cu etalonul de eleganță specific. Așa că am proiectat un distributor special. La fel am procedat cu  recipientele folosite de angajați, iar marcajele pentru păstrarea distanței au fost realizate într-un mod emoțional sau amuzant. „Această abordare inspiră toate noile proiecte ale studioului, deoarece criza pare să dureze.”.

Designerii s-au gândit la creații care să protejeze clienții și personalul, menținând în același timp convivialitatea. O măsură provizorie a fost instalarea panourilor din plexiglas, „dar arată ca o cameră de vizită de la închisoare”, spune Christophe Gernigon.

Mese de restaurant sub clopote de plexiglas și stații de autobuz care distribuie gel hidroalcoolic

În timpul izolării, designerul de mobilier Christophe Gernigon și-a imaginat un mod de separare a clienților care să nu afecteze experiența culinară. Rezultatul este un clopot numit Plex’Eat care atârnă de tavan. Hotelul Ritz-Carlton din Bahrain l-a adoptat ​​deja, iar lanțul hotelier The Standard a ales dispozitivul pentru recepțiile hotelurilor. „Am comenzi din întreaga lume, foarte puține din Franța, chiar dacă încerc să scad prețul, care este în prezent 155 de euro fără TVA, spune Christophe Gernigon. Plex’Eat se poate adapta la sălile de ședințe, precum și saloane de manichiura sau evenimente private.”.

Dispozitivul este eficient împotriva proiecțiilor de salivă și ajută la menținerea distanței între mese, dar nu rezolvă problema dispersiei aerosolilor. Aceasta este principala problemă identificată de designerul Patrick Jouin, care a lucrat cu bucătarul-șef Alain Ducasse în aprilie.

„Un articol din New York Times mi-a atras atenția”, explică el. „Spunea că, în China, aerul condiționat a fost la originea unui focar pornit într-un restaurant, deoarece fluxul de aer transportase virusul pornit de la o singură persoană contaminată. Distanțarea fizică nu este suficientă. Prin urmare, am implementat o altă abordare de proiectare: am făcut experții să lucreze împreună, în acest caz profesori si medici de la spitalul Pitié-Salpêtrière și un arhitect inginer.”.

Designerul a trecut de la teorie la practică într-unul dintre restaurantele Ducasse, braseria Allard din Paris, care a fost echipată nu numai cu ecrane separatoare, ci și cu o suflantă care aspiră și filtrează aerul de deasupra fiecărei mese. Designerul s-a asigurat că rezultatul este estetic. Costul suplimentar pe factură este evaluat la 1,40 euro pentru fiecare meniu. Prea mult pentru restaurante? „Fără investiții, există riscul să se închidă în octombrie”, avertizează Patrick Jouin.

Întrebări noi, precum proliferarea plexiglasului

Mult mai simplu a fost proiectul pentru echiparea mobilierului stradal parizian (stații pentru autobuze și saloane) cu dozatoare de gel hidroalcoolic. „Designul este unul funcțional. Cel mai dificil lucru a fost respectarea termenului limită: cinci săptămâni pentru a desena, proiecta, fabrica și instala”, explică Patrick Jouin. Din nou, designul este o chestiune de compromis: „Am fi putut realiza distribuitoare de gel fără contact, dar nu a fost posibil într-un timp atât de scurt. Și am renunțat la cele cu pedală, deoarece nu era accesibilă persoanelor cu dizabilități.”.

După cum susține Olivier Saguez, fondatorul agenției Saguez & Partners, „designul nu este gândit pentru a arăta frumos”. Asociat în mintea publicului cu obiecte șic și scumpe, obiectivul său principal este de a oferi soluții creative într-un context industrial și economic specific. Riscul, odată cu criza coronavirusului, este de a oferi răspunsuri derizorii. „Proiectantul nu poate face minuni și nu poate transforma orice constrângere într-o situație pozitivă.”.

Soluții pentru a reduce anxietata și teama de a intra în contact cu ceilalți

El pune problema proliferării plexiglasului, un material plastic care combină funcția de barieră și transparența într-un mod mai practic decât sticla. „Dar acesta se va deteriora. Ce vom face în continuare?” Patrick Jouin recunoaște îngrijorat: „Restaurantele care au terase încă se descurcă bine și vor putea rezista odată cu extinderea autorizației teraselor, dar celelalte? Guvernul ar trebui să ofere indicații clare cu privire la necesitatea de a investi în sistemele de ventilație validate științific, cum se face în Japonia.”.

La rândul ei, Émilie André, de la Studio Jean-Marc Gady, consideră că „designerii pot oferi soluții care să liniștească oamenii, pentru a reduce anxietatea și teama de a intra în contact cu ceilalți”.

Sursa: Le Journal du Dimanche

Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook