„Oi”, solidari sau anxiosi: de ce aderăm, sau nu, la măsurile preventive împotriva coronavirusului

„Oi”, solidari sau anxiosi: de ce aderăm, sau nu, la măsurile preventive împotriva coronavirusului

Pentru a controla pandemia toată lumea trebuie să fie de acord să își schimbe comportamentul zilnic. Și să accepte schimbarea. Dar de ce și cum decidem să adoptăm (sau nu) aceste măsuri de prevenție? Teama este singura capabilă să ne păstreze vigilenți? Pe ce resurse psihologice funcționăm?

Iată câteva idei de la Olivier Klein, profesor de psihologie socială la Universitatea din Bruxelles.

Partea noastră de « oaie »

În momentele de incertitudine avem nevoie de norme sociale care să ne spună ce să facem. „Este rolul statului, al autorităților, să ne spună modul corect de a ne comporta”, spune Olivier Klein. Dar asta nu este suficient. Zilnic, ne modelăm comportamentul… după cel al altora. Un reflex esențial care ne permite să ne adaptăm. Într-un sens sau în celălalt.

De exemplu, masca: „Când vedem că toată lumea poartă mască, dacă toată lumea respectă această regulă, această imagine are un impact mult mai puternic decât dacă-ți spui rațional „e bine să o port pentru a evita transmiterea virusului„. Invers, când mergem în locuri publice și vedem că nimeni nu poartă mască și că toată lumea intră în contact, devine problematic„. Aceasta este partea noastră de comportament de « oaie »? Da, putem spune.

Faptul că vezi pe toată lumea purtând mască este un indicator că există o situație neobișnuită care induce o schimbare a comportamentului colectiv, pe care vom fi încurajați să o respectăm și noi (indiferent dacă legea o spune sau nu). Este la fel când, la o petrecere cu prietenii, unul dintre invitați începe să se îmbrățiseze sau să dea mâna cu ceilalți… Dacă el o face, de ce nu și eu? Standardul se schimbă.

Spiritul de echipă

„Întreaga dificultate în menținerea solidarității constă în a te simți colectiv responsabil pentru toată lumea și a fi potențial afectat la fel ca toți ceilalți”, explică Olivier Klein. Cu alte cuvinte, să ai sentimentul de apartenență la aceeași comunitate, dincolo de persoanele apropiate ție, cu care te identifici în mod natural. „Ideea este să spunem că suntem în aceeași barcă.” Acest lucru nu este evident atunci când riscurile sunt diferite în funcție de grupa de vârstă, de exemplu.

Această identitate colectivă ne va determina înclinația de a urma noi norme sociale: „Nu ne vom regla comportamentul dacă aceste norme provin de la cineva care nu seamănă deloc cu noi, cu care nu ne identificăm deloc. Și invers, faptul că vrem să facem sacrificii se datorează faptului că ne identificăm cu oamenii care vor beneficia de aceste sacrificii pe care le vom face.

Fără acest sentiment puternic de a fi membru al unui colectiv mai mare, vom avea cu ușurință impresia că nu există niciun pericol în ceea ce privește ​​prietenii sau familia noastră și că va fi periculos dacă mergem la persoane necunoscute, „la străini”, doar atunci vom avea probleme.

Pericolul mare într-o pandemie este să spunem: provine dintr-un astfel de subgrup, o astfel de zonă. Aceasta înseamnă că sunt persoane diferite de noi. Poate fi liniștitor dacă ne gândim că « asta e la ei acolo, nu la noi acasă » și toată problema comunicării este de a înțelege că suntem toți afectati, toți suntem membrii aceleiași comunități. În epidemii, aceste comportamente au existat întotdeauna.”.

Emoții pozitive și negative

Dacă suntem anxiosi, „ne vom agăța de fiecare eveniment, de fiecare veste bună, de fiecare strălucire de speranță”, explică Olivier Klein. „Ideea că există progrese cu privire la un vaccin ne spune că poate nu ar trebui să ne schimbăm prea mult existența.” Dar poate ajuta și pentru a face față mai bine la ceea ce ne îngrijorează.

Rețineți că informațiile negative au mai multă greutate decât informațiile pozitive: „ne este mai frică să pierdem ceva decât să câștigăm ceva”.

Dar frica nu poate fi o motivație importantă care să ne încurajeze să ne adaptăm? „Frica poate funcționa, este o emoție legată de o amenințare foarte clară și actuală, este diferită de anxietate, de exemplu. Dar pentru ca apelurile la frică să funcționeze, trebuie să fie comunicat și un mijloc de acțiune în raport cu această teamă și trebuie să putem vedea rezultatele. Frica este importantă, dar trebuie să fie operațională.”.

În prima fază a epidemiei imaginile și cifrele au arătat că amenințarea era reală și că oamenii sunt afectați. Schimbările de comportament (izolare) au fost de asemenea recompensate: a existat un curs clar de acțiune, cu rezultate observabile. Putem spune că această teamă a fost operațională.

Dar dacă amenințarea se reduce, nu este clară, directă, frica nu mai este o pârghie eficientă. „Imaginile cu plămânii perforați pe pachetele de țigări funcționează la început, dar fumătorii nu dau doi bani pe ele după un timp”, ilustrează Olivier Klein. Te obișnuiești și cu asta. „Este același motiv pentru care un motociclist nu se teme să-și foloseasca motocicleta, deși pericolele sunt majore: este pentru că suntem obișnuiți și avem impresia că pericolele sunt controlate. Starea devine cronică, nu ne mai este atât de frică”.

Sensul

Un alt element fundamental pentru a rămâne la acțiuni preventive: sensul. Este necesar să percepem că măsurile impuse au un sens.

Pentru Olivier Klein, dacă oamenii au devenit mai putin vigilenți, este, fără îndoială, mai mult din acest tip de motiv decât din cauza obișnuinței. Și anumite prejudecăți pot juca un rol.

Există o prejudecata cognitivă care este de a crede că frecvența a ceva depinde de cât de ușor pot cita exemple din acest lucru. În acest caz, mulți tineri cunosc puțini oameni afectați de Covid„. Scade adeziunea deoarece măsurile par să aibă mai puțin sens.

Pe de altă parte, după primul val, este posibil ca unii oameni să fi crezut că acest lucru a fost exagerat pentru simplul motiv că nu au fost afectați personal și direct. La ce a folosit atunci tot acest efort? „Aici este punctul în care lucrurile devin dificile”, conchide specialistul. „Atunci când măsurile de sănătate publică funcționează bine, prima reacție pe care o aveți este aceea de « mult zgomot pentru nimic ».

Sursa: RTBF.be

Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook