Cât de creativ ești| 18 caracteristici care îi definesc pe oamenii de succes

Cât de creativ ești| 18 caracteristici care îi definesc pe oamenii de succes

Creativitatea operează în moduri misterioase și adesea paradoxale. Gândirea creativă este o caracteristică stabilă care definește anumite personalități, dar se poate schimba și în funcție de context. Se simte adesea că inspirația și ideile apar de nicăieri și dispar când sunt cel mai mult necesare. Gândirea creativă necesită o cunoaștere complexă, care este totuși complet diferită de procesul de gândire.

Neuroștiința ne oferă o imagine foarte complexă a creativității. După cum oamenii de știință o înțeleg astăzi, creativitatea este mult mai complexă decât distincția dintre emisfera dreaptă și cea stângă ale creierului (în teorie, emisfera stângă ar fi rațională și analitică, în timp ce partea dreptă ar fi responsabilă pentru creativitate și emoţii). De fapt, creativitatea implică o serie de procese cognitive, căi neuronale și emoții și încă nu înțelegem pe deplin cum funcționează imaginația.

Din punct de vedere psihologic, tipurile creative de personalitate sunt dificil de observat, deoarece tind să fie complexe, paradoxale și tind să se ferească de obișnuință sau rutină. Stereotipul „artistului torturat” nu este neîntemeiat – artiștii pot fi cu adevărat oameni complicați. Cercetările arătă că creativitatea implică o multitudine de trăsături, comportamente și influențe sociale care se reunesc într-o singură persoană.

„Este foarte greu pentru oamenii creativi să se cunoască, deoarece eul creativ este mai complex decât eul necreativ”, a spus Scott Barry Kaufman, psiholog al Universității din New York care a petrecut ani la rând cercetând creativitatea. „Lucrurile care se remarcă cel mai mult sunt paradoxurile eului creator… Oamenii cu imaginație au minți mai dezordonate”.

Deși nu există un profil creativ „tipic”, există unele caracteristici și comportamente revelatoare în cazul persoanelor extrem de creative. Iată 18 lucruri pe care creativii le fac diferit.

1.Visează cu ochii deschiși

Oamenii creativi o știu bine, în ciuda a ceea ce le-au spus profesorii lor: a visa cu ochii deschiși nu este o pierdere de timp.

Potrivit lui Kaufman și psihologului Rebecca L. McMillan, coautori ai unui articol intitulat „Odă de reverie pozitivă constructivă”, lăsând mintea să rătăcească poate ușura procesul de „incubație creativă”. Și, desigur, știm din experiență că cele mai bune idei ale noastre par să iasă de nicăieri, când mintea noastră este în altă parte.

Un studiu din 2012 a sugerat că a visa cu ochii deschisi poate necesita, de fapt, o puternică activitate cerebrală – poate duce la conexiuni și idei bruște, deoarece această activitate este legată de capacitatea noastră de a reține informații în perioada de distragere a atenției. Neurologii au descoperit, de asemenea, că a visa cu ochii deschiși implică aceleași procese cognitive care sunt asociate cu imaginația și creativitatea.

2.Observă totul în jurul lor

Lumea aparține oamenilor creativi – ei văd posibilități peste tot și adună în mod constant informații care devin un pretext pentru exprimarea creativă. După cum spunea Henry James, „nimic nu se pierde la un scriitor”.

Scriitoarea Joan Didion a purtat întotdeauna cu ea un mic caiet în care își nota observațiile despre oameni și evenimente care ar putea să-i permită în cele din urmă să înțeleagă mai bine complexitățile și contradicțiile propriei minți:

„Când înregistrăm ceea ce vedem în jurul nostru, indiferent dacă este scrupulos sau nu, numitorul comun al tuturor celor pe care îi vedem este întotdeauna implacabilul Eu”, a scris Didion în eseul său On Keeping A Notebook.

3.Lucrează la orele care le convin

Mulți mari artiști susțin că lucrează cel mai bine fie dimineața devreme, fie noaptea târziu. Vladimir Nabokov a începea să scrie imediat după ce se trezea, la 6 sau 7 dimineața, iar Frank Lloyd Wright obișnuia să se trezească la 3 sau 4 dimineața și să lucreze câteva ore, înainte de a se întoarce la culcare.

4.Își rezervă timp să fie singuri

„Pentru a fi deschiși la creativitate, trebuie să avem capacitatea de utilizare constructivă a singurătății. Trebuie să depășim frica de a fi singuri”, a scris psihologul existențial american Rollo May.

Artiștii și oamenii creativi sunt adesea caracterizați ca oameni singuri și, deși acest lucru nu este neapărat cazul, singurătatea poate fi secretul care le permite să producă cele mai bune opere ale lor. Pentru Kaufman, acest lucru are legătură cu visarea cu ochii deschiși – avem nevoie de momente de singurătate, doar pentru a ne permite mintea să rătăcească.

„Trebuie să rămâi conectat cu acest monolog interior pentru a-l putea exprima”, afirmă el. „Este greu să găsești acea voce creativă în interiorul tău dacă nu rămâi în legătură cu tine însuți și nu reflectezi cine ești”.

5.Ocolesc obstacolele vieții

Multe dintre poveștile și cântecele cele mai celebre au fost inspirate de dureri puternice și sfâșietoare – și singura consolare pe care o poți găsi în aceste încercări este că, probabil, au servit drept origine a creațiilor artistice majore. O nouă zonă a psihologiei numită creștere post-traumatică sugerează că mulți oameni sunt capabili să-și transforme încercările și traumele din copilărie într-o dezvoltare creativă semnificativă. Mai exact, cercetătorii arată că trauma poate ajuta oamenii să dezvolte domeniile relațiilor interpersonale, spiritualității, aprecierii pentru viață sau chiar forței personale și – ceea ce contează cel mai mult pentru creativitate – le permite să întrevadă noi posibilități în viață.

„O mulțime de oameni sunt capabili să folosească acest lucru ca un motor care să le permită să-și imagineze perspective care sunt diferite de realitate”, a spus Kaufman. „Ceea ce se întâmplă este că viziunea lor asupra lumii ca un loc sigur a fost spulberată la un moment dat în viața lor, forțându-i să meargă la extreme și să vadă lucrurile într-o lumină nouă – și acest lucru promovează creativitate”.

6.Caută experiențe noi

Oamenilor creativi le place să fie expuși la noi experiențe sau senzații și la noi stări de spirit – iar această deschidere este un indicator important al producției creative.

„Deschiderea spre experiență este întotdeauna cel mai puternic indicator al realizării creative”, spune Kaufman. „Include multe fațete diferite, dar toate sunt interconectate: curiozitatea intelectuală, căutarea senzațiilor, deschiderea către emoții, deschiderea spre fantezie. Ceea ce le reunește este căutarea unei explorări cognitive și comportamentale a lumii, atât a lumii interioare, cât și a lumii exterioare”.

7.Eșuează 

Persistența este aproape o condiție prealabilă pentru succesul creativ, potrivit lui Kaufman. Efectuarea muncii creative este adesea descrisă ca procesul de eșec în mod repetat, până când găsești ceva care funcționează, iar oamenii creativi – cel puțin cei de succes – învață să nu ia eșecul personal. „Oamenii creativi eșuează și cei foarte buni deseori eșuează”, scrie Steven Kotler, un colaborator al Forbes, într-un articol despre geniul creativ al lui Einstein.

8.Pun întrebările corecte

Oamenii creativi au o curiozitate de nestăvilit – și, chiar și pe măsură ce îmbătrânesc, păstrează o curiozitate despre viață. Fie că se află într-o conversație aprinsă sau singuri, într-un moment de visare, oamenii creativi privesc lumea din jur și vor să știe de ce și cum sunt lucrurile așa.

9.Se uită la oameni

Observatori ai naturii și curioși să afle mai multe despre viețile altora, oamenii creativi se bucură adesea de observarea oamenilor – iar cele mai bune idei pot proveni din această activitate.

„Marcel Proust și-a petrecut o mare parte din viață observând oameni și și-a notat concluziile, care au contruit în cele din urmă cărțile sale”, spune Kaufman. „Pentru mulți scriitori, observarea oamenilor este foarte importantă… Ei sunt foarte buni observatori ai naturii umane”.

10.Își asumă riscuri

Asumarea riscurilor face parte din munca creativă și mulți oameni creativi adoră să își asume riscuri în diferite domenii ale vieții lor.

„Există o legătură serioasă și profundă între asumarea riscurilor și creativitate, care este rareori luată în considerare”, spune Steven Kotler pentru Forbes. „Creativitatea este actul de a produce ceva din nimic. Este nevoie de a publica pariurile pe care le-ai făcut mai întâi în minte. Nu este o treabă pentru cei cu inima slabă. Timp pierdut, o reputație pătată, bani prost cheltuiți – totul provine din creativitatea care n-a mes bine”.

11.Pentru ei, totul devine o oportunitate de a se exprima

Nietzsche credea că viața și lumea trebuie privite ca opere de artă. Oamenii creativi sunt probabil mai înclinați să vadă lumea în acest fel și să caute constant oportunități de a se exprima în viața de zi cu zi.

„Expresia creativă este expresie individuală”, spune Kaufman. „Creativitatea nu este altceva decât o expresie individuală a nevoilor, dorințelor și unicității tale”.

12.Își realizează adevăratele lor pasiuni

Oamenii creativi tind să fie motivați intrinsec – adică motivația lor de a acționa provine dintr-o dorință internă, mai degrabă, decât dintr-o dorință de recunoaștere externă sau recompensă.

Psihologii au arătat că oamenii creativi își găsesc energia în activități dificile ca semn al motivației lor intrinseci, iar cercetătorii sugerează că doar focusarea pe motive intrinseci, atunci când faci o activitate, poate fi suficientă pentru a stimula creativitatea.

„Creatorii proeminenți aleg și se implică cu pasiune în probleme dificile și riscante care le oferă un sentiment de putere care decurge din capacitatea lor de a-și folosi talentul”, scriu M.A. Collins și T.M. Amabile în The Handbook of Creativity.

13.Ies din mintea lor

Kaufman susține că celălalt scop al visării cu ochii deschiși este să ne ajute să ieșim din propriile noastre perspective limitate și să explorăm alte moduri de gândire, care pot fi un mare atu pentru munca creativă.

„Visarea ne permite să uităm de prezent”, explică Kaufman. „Rețeaua creierului asociată cu visarea cu ochii în afară este aceeași rețea a creierului care este asociată cu teoria minții – îmi place să o numesc „rețeaua creierului imaginației”- vă permite să vă imaginați viitorul, dar vă permite, de asemenea, să vă imaginați ce gândește un alt individ”.

Cercetătorii sugerează, de asemenea, că provocarea „distanțării psihologice” – adică gândirea la o întrebare ca și cum ar fi ireală sau necunoscută sau din perspectiva altei persoane – poate stimula gândirea creativă.

14.Pierd notiunea timpului

Oamenii creativi descoperă că atunci când scriu, dansează, pictează sau se exprimă în alt mod, ajung „în zonă”, adică „în transă”, ceea ce îi poate ajuta. Transa este o stare mentală care apare atunci când un individ trece dincolo de gândirea conștientă, pentru a ajunge la o stare mai intensă de concentrare. Atunci când o persoană se află în această stare, teama de presiuni interne sau externe sau de distrageri care ar putea împiedica performanța lor sunt eliminate.

Intri în transă atunci când te angajezi într-o activitate la care ești priceput, dar care te și provoacă – ca orice proiect creativ.

„[Oamenii creativi] au găsit lucrul pe care îl iubesc, dar au învățat și abilitatea care îi pune în transă”, spune Kaufman. „Starea de transă necesită o potrivire între competența ta și sarcina sau activitatea în care te-ai angajat”.

15.Se înconjoară de frumusețe

Oamenii creativi tind să aibă gusturi excelente, așa că le place să fie înconjurați de frumusețe. Un studiu publicat recent în revista Aesthetic Psychology, Creativity, and the Arts arată că muzicienii – fie că sunt muzicieni de orchestră, profesori de muzică sau soliști – au o sensibilitate ridicată și o receptivitate ridicată la muzică si frumusețe artistică.

16.Conectează punctele

Dacă un lucru distinge oamenii foarte creativi de ceilalți, este abilitatea de a vedea posibilitatea acolo unde ceilalți nu o văd – sau, cu alte cuvinte, viziune. Mulți mari artiști și scriitori au spus că creativitatea este pur și simplu abilitatea de a conecta puncte pe care alții nu s-au gândit niciodată să le conecteze.

Potrivit lui Steve Jobs:

„Creativitatea face doar legături între lucruri. Când îi întrebi pe oamenii creativi cum au realizat ceva, ei se simt puțin vinovați pentru că nu au realizat cu adevărat, doar au văzut posibilitatea. A venit la ei, pur și simplu, pentru că sunt capabili să raporteze diferitele experiențe pe care le-au avut și să sintetizeze lucruri noi.

17.Fac lucrurile să se întâmple

Diversitatea experiențelor, mai mult decât orice altceva, este esențială pentru creativitate, potrivit lui Kaufman. Oamenilor creativi le place să agite lucrurile, să experimenteze lucruri noi și, mai ales, să evite orice face viața mai monotonă sau obișnuită.

„Oamenii creativi au o diversitate mai mare de experiențe, iar obișnuința este dușmanul unei diversități de experiențe”, spune Kaufman.

18.Meditează

Oamenii creativi înțeleg valoarea unei minți clare și concentrate – pentru că munca lor depinde de asta. Mulți artiști, antreprenori, scriitori și alți creatori, precum David Lynch, au apelat la meditație pentru a-și accesa zona creativă.

Și știința susține ipoteza conform căreia meditația îți poate spori puterea intelectuală în moduri diferite. Un studiu olandez publicat în 2012 a arătat că anumite tehnici de meditație pot încuraja gândirea creativă. Și practicile de meditație au, de asemenea, un impact asupra memoriei, concentrării și bunăstării emoționale. De asemenea, reduc stresul și anxietatea și îmbunătățesc claritatea minții – și duc astfel la o gândire creativă mai bună.

Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook