Camera Deputaților a adoptat proiectul pentru starea de alertă. Ce conține și când intră în vigoare

Camera Deputaților a adoptat proiectul pentru starea de alertă. Ce conține și când intră în vigoare

Camera Deputaților a adoptat, cu modificări majore față de varianta propusă de Guvern, proiectul de lege care conține măsurile ce se vor aplica în perioada stării de alertă. Proiectul va merge acum la șeful statului pentru promulgare, însă, teoretic, nu este suficient timp ca regulile să se aplice chiar din 15 mai (orice lege intră în vigoare abia după trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial).

Iată care sunt cele mai importante reguli schimbate de parlamentari pentru perioada stării de alertă, care vizează mediul de afaceri.

1. Starea de alertă va fi instituită prin hotărâre a Guvernului și va putea dura maximum 60 de zile – adică 30 de zile inițiale și cel mult o prelungire cu alte 30 de zile. Această chestiune nu figura în forma inițială a proiectului Executivului. Dacă starea de alertă va face referire la cel puțin jumătate de țară, Parlamentul va trebui să aprobe măsura în maximum cinci zile și va putea face modificări la ce a stabilit Executivul. O respingere va duce la încetarea stării de alertă.

2. Terasele barurilor și restaurantelor se vor putea deschide în timpul stării de alertă. Practic, aceste afaceri vor putea funcționa numai dacă sunt respectate măsurile de protecție sanitară, dar fără să se detalieze care ar fi acestea și cine le va emite. Guvernul propusese ca aceste unități să rămână închise, cu excepția celor care oferă servicii de tip livrare, drive-in, room service.

3. Mall-urile mici se vor putea redeschide integral. Practic, este vorba de acele centre comerciale care au o suprafață mai mică de 15.000 mp, cu magazine individuale cu suprafață sub 500 mp – altă măsură pe care Guvernul n-o dorea. Prin excepție, vor mai putea fi deschise magazinele din mall-uri, indiferent de suprafață, dacă au intrare separată. Măștile de protecție și dezinfectanții vor fi obligatorii pentru angajați și clienți.

4. Angajatorul NU va putea modifica temporar locul și felul muncii, fără ca salariatul să fie de acord, în timpul stării de alertă. Măsura propusă de Guvern a fost eliminată de parlamentari din proiect. Deci, chiar și pentru munca la domiciliu și telemuncă va fi nevoie de acordul salariatului.

5. Șomajul tehnic pe banii statului se va menține acolo unde rămân restricții. Practic, senatorii și deputații au votat ca prevederile OUG 30/2020, actul care a introdus această posibilitate, să se aplice și după terminarea stării de urgență, dar cel târziu până-n ultima zi a anului 2020 și numai în domeniile de activitate în care au rămas restricții în vigoare.

6. Amenzi între 500 și 15.000 de lei pentru încălcarea regulilor stării de alertă, deși Guvernul voia amenzi între 1.000 și 5.000 de lei. Practic, în Parlament s-a decis scăderea amenzii minime și majorarea amenzii maxime. În plus, deși Guvernul nu individualizase amenzile în funcție de faptele sancționate, parlamentarii au făcut treaba asta. Astfel, proiectul cuprinde o listă clară de fapte și amenzile aferente.

 

Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook