Suedia| Decizia de a permite școlilor să își continue activitatea nu a avut un impact major asupra epidemiei

Suedia| Decizia de a permite școlilor să își continue activitatea nu a avut un impact major asupra epidemiei

Suedia reprezintă o excepție privind gestionarea epidemiei, abordând o strategie diferită față de majoritatea țărilor europene. Încă din primăvara anului 2020, când majoritatea țărilor europene și-au închis unitățile de învățământ, nordicii au decis să închidă doar școlile secundare superioare (pentru copii cu vârsta de 10 ani și peste), în timp ce școlile din ciclul inferior (pentru copii sub 10 ani) au rămas deschise.

Un pariu câstigat, deși îi expune pe profesori la mai multe riscuri, indică cercetătorii suedezi într-un studiu publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences (Pnas), pe 12 februarie. Autorii au comparat rata de infectare a părinților care au copii înscriși în ultimul an de gimnaziu inferior (9 ani) și a celor cu copii în primul an de gimnaziu superior (10 ani). Apoi au comparat rata de infectare a profesorilor din ciclul secundar inferior și superior, precum și rata de infectare a soților. „Am putut compara grupuri care se confruntă cu condiții similare, dar expuse în mod diferit la închiderea sau deschiderea școlilor”, a explicat pe Twitter Jonas Vlachos, economist la Universitatea din Stockholm și coautor al studiului.

Cercetătorii au selectat toate cazurile pozitive consemnate în registrele serviciilor de sănătate din februarie până în vara lui 2020 și le-au legat apoi de datele din registrele care privesc infectările intrafamiliale, la care au adăugat profesorii din învățământul secundar inferior și superior infectați în școli. Au considerat ca fiind infectați doar profesorii sau părinții elevilor care au primit un rezultat pozitiv în urma unui test RT-PCR. Cercetătorii au luat în considerare și faptul că cei sub 10 ani sunt mai puțin predispuși infectării decât adulții și posibil mai puțin contagioși, în timp ce copiii cu vârsta cuprinsă între 10 și 18 ani au un profil similar cu adulții. Prin urmare, au comparat rezultatele profesorilor și părinților elevilor de 9 ani cu cele ale profesorilor și părinților elevilor de 10 ani, pentru a minimiza orice prejudecată legată de vârstă.

Conform rezultatelor, riscul de infectare a fost cu 17% mai mare pentru părinții ai căror copii au continuat să frecventeze cursurile față în față, comparativ cu părinții ai căror copii au urmat cursuri online. Autorii estimează că dacă școlile secundare inferioare ar fi oferit și cursuri online, s-ar fi înregistrat cu 500 de cazuri mai puține, dintr-un total de 450.000 de părinți cu un copil sub 10 ani (adică 4, 5% din populația suedeză). O cifră care trebuie comparată cu cele 53.000 de cazuri confirmate prin RT-PCR între februarie și mijlocul lunii iunie 2020 în cadrul populației generale. „Deschiderea școlilor secundare inferioare a avut consecințe limitate asupra transmiterii globale a virusului în țară”, concluzionează cercetătorii.

De două ori mai multe infectări în rândul profesorilor din învățământul secundar inferior

În contrast, rata infectărilor s-a dublat în rândul cadrelor didactice din ciclul secundar inferior, comparativ cu cadrele didactice din ciclul secundar superior, arată studiul. Până la sfârșitul lunii iunie, 79 din cei 39.500 de profesori din învățământul secundar inferior au fost spitalizați din cauza Covid-19, dintre care unul a murit. Potrivit studiului, numărul pacienților ar fi scăzut la 46 dacă școlile secundare inferioare ar fi fost închise.

Cercetătorii au comparat și rata de infectare a profesorilor cu cea raportată în cadrul altor profesii, excluzând lucrătorii din domeniul sanitar, al căror acces la testul PCR a fost diferit de restul populației. „Dintre cele 124 de profesii comparate, profesorii din învățământul secundar superior aveau un risc mediu de infectare [pe poziția 62], în timp ce profesorii din învățământul secundar inferior se numărau printre cele șapte profesii cele mai afectate.

Cercetătorii insistă asupra costului – economic, educațional și psihologic – al închiderii școlilor, „care poate avea efecte negative pe termen lung asupra elevilor”. Potrivit acestora, rezultatele privind părinții „sunt în concordanță cu modelele teoretice care prezic un impact limitat al închiderii școlilor asupra transmiterii generale a SARS-CoV-2”, chiar dacă măsurile preventive, cum ar fi gesturile de prevenție din școlile suedeze, sunt deosebit de ușoare: copiii și profesorii nu poartă măști, copiii expuși nu sunt puși în carantină dacă nu prezintă simptome și capacitatea claselor nu a fost limitată la jumătate.

Sursa: L’Express

Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook