Sistemele de ventilație al avioanelor, arme puternice împotriva virusului

Sistemele de ventilație al avioanelor, arme puternice împotriva virusului

Sistemele de ventilație al avioanelor ar putea garanta eradicarea microbilor și a virusurilor.

Aerul din avion trece printr-un filtru care blochează 99,99% din particule de dimensiunea unui virus și previne recircularea.

Și dacă acea senzație de frig care te lovește adesea la intrarea în avion e cea mai bună armă împotriva bolii? Aviația comercială asigură că a plasat întotdeauna siguranța pasagerilor în fruntea priorităților sale. Companiile aeriene și producătorii de aeronave trebuie să convingă că riscurile de contaminare sunt aproape inexistente într-un avion în zbor. De puterea lor de convingere depinde relansarea flotei mondiale.

Pentru Jean-Brice Dumont, directorul executiv al companiei Airbus, liderul producătorilor mondiali, riscurile de răspândire a unui virus într-un avion sunt aproape zero. Calitatea aerului, presiunea și umiditatea vor fi sub control pe întregul zbor. Pentru a garanta acest lucru, parametrii despre care vorbim sunt integrați încă din proiectarea aeronavelor. „30% din aerul cabinei este eliminat și înlocuit cu aer exterior. Restul de 70% este recirculat printr-un sistem de filtrare performant”, spune Jean-Brice Dumont.

Microbi, virusuri și mirosuri neutralizate

Închiderea ușilor sau aprinderea motoarelor corespund pornirii aerului condiționat. Suflul este puternic, adesea zgomotos, ceea ce explică de ce echipajul așteaptă de cele mai multe ori până în ultimul moment pentru al declanșa. Acesta va neutraliza microbii, virusurile și mirosurile. Aerul este aspirat de la nivelul picioarelor fiecărui pasager si e transportat spre spate, pe sub pardoseală, în majoritatea aeronavelor. Aici sunt plasate așa-numitele filtre HEPA, similare cu cele utilizate în spitale, cele mai eficiente din industrie.

Acestea blochează 99,99% dintre particulele de dimensiunea unui virus și previn recircularea lor. Aerul astfel filtrat va fi pompat înapoi în incintă, prin conducte de această dată amplasate în tavan. Este dispersat de sus în jos, „niciodată din față spre spate sau de la stânga la dreapta”, avertizează inginerul șef al producătorului de aeronave europene. Astfel, aerul este complet reîmprospătat în două sau trei minute. „Standardul de calitate al echipamentului utilizat face imposibilă propagarea virusurilor și microbilor. Dar asta nu scuteste pe nimeni de măsurile de protecție și de purtarea măștii, a cărei utilitate este incontestabilă”, subliniază Jean-Brice Dumont. Pentru el, distanțarea pasagerilor lăsând locurile goale nu este „tehnic” relevantă. Mai multe companii aeriene s-au opus acestei propuneri.

Pe de altă parte procesele de curățare a cabinei pot fi îmbunătățite cu o creștere a frecvenței dezinfectării sau cu dezvoltarea unor produse și mai eficiente. Airbus este în strânsă colaborare cu anumite companii pentru a testa agenții de curățare de nouă generație. Pe plan intern, Airbus a lansat o competiție de idei cu inginerii săi pentru a-și imagina cabina post-coronavirus.

Sursa: Le Journal du Dimanche

Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook