interviu de Irina Ursu

În perioadele de criză, comunicarea poate face diferența dintre eșec și succes. Ce înseamnă o comunicare eficientă a autorităților în pandemie? Cum comunici cu publicul tău, chiar dacă business-ul ți-a fost închis? Afli toate răspunsurile de la Dragoș Bucurenci, consultant și trainer în comunicare, actual Director de comunicare Philip Morris, în cadrul podcastului SMART PEOPLE.

Irina Ursu: Cum vezi tu că au comunicat autoritățile în toată această perioada cu oamenii?

Dragoș Bucurenci: “Nu e deloc ușor să faci ceea ce au făcut autoritățile și într-un timp atât de scurt și cu atât de puține resurse la îndemână și nu te ajută sistemul.

O să spun o chestie care nu este despre România, ci despre orice sistem politic. Guvernanții în general și oamenii din administrația publică au o mare problema în a comunica pentru că atunci când ajung acolo tratează consilierii de comunicare sau oamenii de comunicare drept un fel de secretare și nu înțeleg că, așa cum într-o companie, directorul de comunicare este un strateg și în situații de criză devine la fel de important că cel care asigura aprovizionarea sau că managerul de securitate, așa ar trebui să fie și într-un guvern sau într-o instituție publică, dar nu se întâmplă asta.

Am văzut foarte multe registre, unele Caragialești, altele extrem de autoritare. Noi rămânem la combinația dintre Stalin și Caragiale.

Nu suntem singură țară unde au fost probleme în comunicare. În Franța, Emanuel Macron a avut o curbă foarte abruptă de învățare și a învățat, și-a schimbat stilul și a fost o schimbare evidentă în stilul de comunicare. Nu putem să avem toți un chimist în fruntea guvernului cum au norocul să aibă germanii și îmi amintesc de secvențele cu Angela Merkel explicând la televizor niște detalii de epidemiologie pe înțelesul fiecărui votant. Sunt pur și simplu niște privilegii ale unei țări care are un politician care întâmplător este la baza un tehnician. Tot din Statele Unite avem un exemplu foarte bun al doctorului Fauci, pe de altă parte Doctorul Fauci este în sine o rara avis, este directorul institutului de Sănătate Publică de mai bine de 25 de ani asta e ceva extrem de rar și în rolul acesta el și-a dezvoltat această persoană publică, a devenit acest mare interpret al bolilor al, al infecțiilor și epidemiilor pe înțelesul public și îl ascultă toți președinții, cu chiu cu vai și actualul, și el este un bun comunicator dar nu îl putem avea cu toții.

Irina Ursu: Ne apropiem de campania electorală și exact cum spuneai asistăm la tot felul de scene, spune-mi dacă asta e un motiv ca oamenii să se demotiveze atunci când văd un discurs lipsit de substanță.

Dragoș Bucurenci: Sunt pur și simplu aceste experimente la care asistăm. Oamenii încearcă diferite mesaje, vorbesc pe diferite voci, încearcă difrerite stiluri. Oameni cu diferite experiențe vin și încearcă să facă politică.

Foarte rar avem politicieni care se formează să devină politicieni, la noi politician ajungi după ce ai făcut altceva și atunci e normal și firesc să îți ia ceva timp să te ajustezi. În cele din urmă, în politică, cel care decide dacă discursul este sau nu adecvat este electoratul.

Există totuși niște lucruri despre care noi știm că pot să funcționeze și pe care încă nu le văd la noi și mă bucur că nu le văd.

De exemplu xenofobia dusă la extrem sau răspândirea urii față de imigranți sau față de minoritățile sexuale. Sigur că România nu este o țară tolerantă cu minoritățile sexuale dar suntem departe de Polonia. Suntem departe de ce se întâmplă în Ungaria și pe mine asta nu poate decât să mă bucure.

Politicienii sunt expresia fidelă a calității unui popor. Ceea ce niciun popor nu vrea să recunoască, toate popoarele cred că sunt mai bune decât politicienii lor. Nivelul clasei politice este corelat cu nivelul populației, nivelul de educație, nivelul de conștiința politică, nivelul de civism, nivelul de toleranță.

Irina Ursu: În ceea ce privește companiile toată lumea s-a mutat în online, unele au ales sa reducă totul la tăcere altele au continuat să comunice. Care crezi că e cea mai bună strategie și dacă alegi să comunici cum faci asta?

Dragos Bucurenci: După mine a nu comunica este întotdeauna cea mai proastă variantă. Sigur că situațiile sunt diferite de la o industrie la alta.

Din ce am văzut eu cel mai bine s-au descurcat companiile care au comunicat și mai ales cele care au comunicat proactiv.

La începutul crizei, când realmente criza era ceva care va veni, noi luam măsuri pentru ea, dar ea încă nu venise încă.

În timpul ăsta erau companii cum sunt cele aviatice care deja simțeau avalanșa și țin minte că în perioada aceea circulam cu colegii mei din echipa de management mail-urile pe care le primeam de la aceste companii pentru că era interesant să vezi cum trarează ei asta. Erau exemple foarte bune de măsuri preventive care încercau să anticipeze amploarea.

Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook