Muzică vs. COVID-19. Interviu cu producătorul muzical care a lucrat cu Rihanna, Kanye West sau Elton John

Muzică vs. COVID-19. Interviu cu producătorul muzical care a lucrat cu Rihanna, Kanye West sau Elton John
interviu de Irina Ursu

Cât de tare a fost afectată industria muzicală de pandemia de coronavirus? Când își va reveni această industrie sau cum va arăta distracția noastră de acum încolo. Cum a fost afectat consumul de muzică în această perioadă? Iată doar câteva întrebări pe care poate și tu ți le-ai pus, dar la care ne răspunde James Morgan, producător muzical care a lucrat timp de 12 ani la cea mai mare casă de discuri din lume, Universal Music. A colaborat cu artiști precum Rihanna, Elton John, Justin Beiber, Kanye West, Duke Dumont sau Iggy Azalea. Acum are propria agenție în Londra, Pieces of 8 Music. James va participa pentru al doilea an la rând la cea mai mare conferință pe teme muzicale din România, Mastering The Music Business, care va avea loc online, între 29-31 iulie.

Cum ți-a afectat ție pandemia de coronavirus proiectele?

James Morgan:  M-a afectat destul de tare din punct de vedere al călătoriilor și al întâlnirilor față în față. Totuși m-a ajutat să fac un pas în spate și să mă concentrez pe proiecte mai ample la care nu am avut ocazia să mă gândesc până acum pentru că am fost prins în lucrurile pe care le făceam zi de zi. Și a fost bine că am putut avea o privire de ansamblu asupra business-ului meu și către ce mă îndrept. Din punct de vedere personal am devenit tată în această perioadă așa că mi-a prins bine că am fost acasă ceva mai mult.

Care au fost principalele provocari ale muncii pe ZOOM?

James Morgan: Cred că acest contact social, contactul uman contează mult în felul în care îl cunoști și îl simți pe celălalt, este greu pe ZOOM, este ok doar până într-un anumit punct. Unul dintre artistii cu care lucrez s-a chinuit cu sesiunile pe ZOOM, așa că nu le mai facem. Mai ales atunci când scrii un cântec cu cineva e un lucru extrem de personal, este mult mai ușor să te deschizi când ești în aceeași cameră. Când vine vorba despre producție muzicală am făcut niște sesiuni de înregistrare la distanță. Găsești modalități să te folosești de tehnologie pentru a face în continuare lucruri, dar cred că e mult mai frumos să le faci cu oamenii alături.

Ce părere ai despre faptul că platforme ca Facebook și Spotify au introdus opțiuni pentru ca publicul să doneze bani artiștilor. Crezi că este o măsură sustenabilă pentru ei?

James Morgan: Nu cred că e o soluție pentru că foarte multă lume nu va plăti să vadă artiști pe care nu îi cunosc suficient de bine. Cred că este mai degrabă o mișcare de PR din partea Facebook si Spotify, să arate că le pasă de artiști, dar nu cred că este o soluție pe termen lung. Pentru artiștii tineri sau de nișă nu cred că este un model realist de a face business.

Când crezi că își va reveni această industrie?

James Morgan: Industria muzicală era într-o ascensiune foarte mare la nivel global, la fel și streaming-ul online și casele de discuri făceau foarte mulți bani, industria de spectacole live era una prosperă. Anul trecut s-au înregistrat încasări record din streaming, așa că față de criza din 2008, cred că acum pandemia lovește într-o industrie ceva mai solidă, iar asta mă face să cred că ne vom reveni relativ rapid. Totuși, cei din industria de spectacole live cred că va dura 4 ani până când vom putea reveni la nivelul de dinainte de criză. Depinde mult de cât de mult ne va permite legislația, ce capacitate ne vor permite să avem într-o locație pentru un concert ca oamenii să fie încurajați să participe.

Cum a fost afectat consumul de muzică în această perioadă?

James Morgan: Consumul de muzică a scăzut destul de mult, pentru că deși ai crede că oamenii stau acasă și ascultă muzică, acest lucru nu se întâmplă, oamenii obișnuiau să asculte muzică când mergeau la serviciu. Magazinele și restaurantele foloseau mult Spotify pentru a pune muzică, dar aceste locații au fost închise în ultimele luni. Cred că totul va reveni la normal destul de repede.

Care este sfatul tău pentru tinerii artiști aflați la început de drum?

James Morgan: Concerntrează-te mult pe Social Media pentru că poți crea foarte mult conținut acolo, poți să menții distanțarea socială și nu te costa nimic să o faci. Este o oportunitate să încerci să crești numărul de fani pentru ca atunci când vei scoate o melodie să ai pe cineva care să o asculte, asta e sfatul meu să folosești acest timp pentru a face puțin branding. Poti sa faci live-uri din dormitor, să le arăți oamenilor ce muzică faci, așa că folosește aceste instrumente pe care le ai la îndemână pentru că acum oamenii au mai mult timp.

Ai lucrat cu Kanye West, ce părere ai despre candidatura lui la alegerile prezidențiale?

James Morgan: Nu mă surprinde deloc decizia lui. Din experienţă pe care eu am avut-o cu el pot să spun că este un perfecţionist. Îmi aduc aminte că am filmat cu el în cadrul unui show TV şi trebuia să cânte două piese în faţă unui public restrâns, totul era filmat şi el a repetat cântecul de 10 sau de 15 ori. El trebuia să iasă pe scenă şi să spună “ok toată lumea faceţi gălăgie” şi apoi se oprea brusc şi zicea, “Nu. Stai, vreau să o facem din nou.” Şi până la final toată lumea din public era era pur şi simplu sătulă. Da, este un personaj amuzant într-un fel. Aşa că decizia lui de a candida la prezidenţiale nu mă surprinde deloc. Orice se poate întâmpla în America, ăsta e lucrul care mă înspăimântă.

Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook