Ce este metaversul lui Zuckerberg și cum vei putea accesa universul paralel virtual

Ce este metaversul lui Zuckerberg și cum vei putea accesa universul paralel virtual

Născută ca o rețea de socializare, compania lui Mark Zuckerberg nu mai vrea să fie doar o adunătură de aplicații mobile. Acum intenționează să devină un metavers și a fost redenumită „Meta”, declarându-și astfel ambițiile. Miliardarul și-a dezvăluit viziunea legată de o tehnologie care ar putea transforma Internetul așa cum îl cunoaștem astăzi. Explicații.

1. Ce este metaversul?

Inspirat de science fiction, și în special de romanul „Snow Crash” al lui Neal Stephenson sau „Ready Player One” de Ernest Cline, metaversul este o lume online virtuală și captivantă. Toată lumea își poate trăi o parte din viață acolo, sub forma unui avatar sau a unei holograme. Pentru Meta, acest univers promite mai mult contact social fără a te deplasa, fie că este vorba de organizarea unei întâlniri de afaceri, participarea la un curs de fitness sau plimbarea printr-un magazin. Dar competiția are alte idei: pentru Epic Games, universul popularului joc Fortnite găzduiește deja mini-concerte virtuale cu 12 milioane de spectatori.

2. Cum accesezi metaversul?

După cum își imaginează Mark Zuckerberg, metaversul se deschide celor care dețin dispozitive electronice cum ar fi căști de realitate virtuală și ochelari de realitate augmentată. Oculus Quest, dezvoltat de Meta și vândut cu aproximativ 300 de dolari, introduce utilizatorul într-un cadru 3D. Pentru a te deplasa, trebuie să te echipezi și cu controlere. Pentru a se deplasa, unii își imaginează un sistem similar cu o bandă de alergare. Pe lângă Meta, HTC și Sony au deja căștile lor.

Va fi posibil să urmărești cu coada ochiului un eveniment din metavers în timp ce participi la o discuție din lumea fizică… Meta lucrează și la o pereche de ochelari de realitate augmentată. Microsoft are deja dispozitivul său cu Hololens.

3. Cine va construi metaversul?

Mark Zuckerberg este dornic să arate ce poate. Metaversul „nu se limitează la o singură companie, iar fiecare dintre noi are un rol pentru a-l realiza”, a avut grijă el să sublinieze când a prezentat Meta. Dar se adresează în special micilor dezvoltatori care vor îmbogăți lumea Meta cu experiențe imersive (comerț, cultură, turism, divertisment etc.), în același mod în care start-up-urile au multiplicat serviciile disponibile pe smartphone-uri, în anii 2000.

4. Cine investește în metavers?

Pentru a crea cadrul de care vor avea nevoie viitorii parteneri – un univers virtual, un sistem de plată online – Meta va investi 10 miliarde de dolari doar în 2021. Însă, Meta va trebui să se înțeleagă sau să forțeze un număr de concurenți să se retragă.

Epic Games a anunțat în primăvara anului trecut că dispune de un miliard de dolari dedicat dezvoltării viziunii sale asupra metaversului, în competiție frontală cu Roblox, o altă companie de jocuri video. Microsoft intenționează să creeze un „metavers corporativ”. Ca să nu mai vorbim de numeroasele start-up-uri care speră să-și găsească un loc acolo, precum englezii din Improbable.

5. De ce vorbim din nou despre metavers?

La fel ca multe vise SF, metaversul a fost născut și a murit de mai multe ori deja. Unii au simțit asta în anii 2000, când jocul „Second Life” a sedus mulțimile. La apogeul său, acel univers virtual a găzduit centre de conferințe IBM, magazine American Apparel, linii telefonice politice pentru candidații la alegeri și un milion de conexiuni simultane.

Jocul este încă online, dar nebunia s-a domolit rapid, în timp ce experiența grafică a jocului rămâne puțin grotescă. În plus, sistemul a devenit lent când prea mulți utilizatori de internet l-au accesat.

Sursa: Les Echos

Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook