- Ponderea vânzărilor de alimente eco rămâne scăzută la nivel local cu o medie a cheltuielilor anuale, în 2023, de 4,6 euro pe persoană.
- Suprafața agricolă pentru produse eco a crescut în 2022 cu 11% și a ajuns să aibă o pondere de 5,1%, locul șase în Europa.
- Cea mai mare piață pentru produsele ecologice este Danemarca unde un cetățean alocă anual, în medie, 500 de dolari pe aceste alimente.
Inflația a mai tăiat din apetitul din România pentru produsele eco, arată un studiu al Departamentului pentru Agricultură al SUA. În medie, consumi 4,6 euro anual pe alimente eco, de 100 de ori mai puțin decât un danez, care dă 500 de dolari în fiecare pe produse bio, în medie. Cu toate că inflația a pus frână sectorului de produse bio, această zonă continuă să crească. Spre exemplu, suprafața agricolă pentru produse eco a crescut în 2022 cu 11% și a ajuns să aibă o pondere de 5,1%, locul șase în Europa.
„Cred că apetitul pentru aceste produse eco va reveni din mai multe cauze. Este și această componentă de sănătate, dar e și o componentă de responsabilitate socială. De exemplu, cunosc oameni care sunt foarte atenți când cumpără ouă, dar se uită să fie din găini crescute în aer liber. Pe măsură ce ai venituri disponibile mai mari, cum e și tendința, să urcăm, pentru că acolo s-au dus toate țările, atunci ești mai atent și la partea de sănătate și la această responsabilitate socială”, a explicat Răzvan Botea, editor ZF, la Aleph News.
Alimentele eco sunt o piață care crește mai greu
Cu toate acestea, ponderea vânzărilor de alimente eco rămâne scăzută la nivel local cu o medie a cheltuielilor anuale, în 2023, de 4,6 euro pe persoană. Suma este astfel derizorie față de cât se cheltuiește pe astfel de produse în alte state membre. Cea mai mare piață pentru produsele ecologice este Danemarca unde un cetățean alocă anual, în medie, 500 de dolari pe aceste alimente.
„Este o piață în creștere. Cum spun și americanii, a crescut până în 2022, după care a avut o stagnare. Nu pot să zici că a scăzut, 4,6 euro în medie pe locuitor pe produse bio-eco este o oarecare stagnare față de anul precedent. În schimb, a crescut suprafața cultivată, ceea ce înseamnă că oamenii se preocupă să producă aceste produse bio”, a spus Răzvan Botea, editor ZF, la Aleph News.