Concerte de jazz pentru un singur spectator, la Paris

Foto: AFP

Jazzmanul și singurul său spectator, față în față, într-o pivniță pariziană, la cinci metri distanță unul de altul. Câteva cuvinte și sunetul saxofonului răsună, cristalin, ca o eliberare după câteva luni fără muzică live din cauza coronavirusului.

Începând cu 2 iunie, sala de jazz pariziană La Gare, din nord-estul Parisului, organizează în fiecare seară 100 de „concerte solo, pentru spectatori solo”. Concertele durează aproximativ cinci minute, „între un artist care suferă de două luni pentru că nu dăruiește și un spectator care suferă pentru că nu primește”, potrivit lui Julien De Casabianca, co-fondator al locului în 2017.

„Libertate totală”

Cu fiecare nou concert, o nouă întâlnire. Spectatorii zâmbesc, unii sunt uimiți. Alții urmăresc cu atenție, cu aer concentrat. Alții își întorc capul spre partenerul lor deoarece doi îndrăgostiți, doi prieteni, doi membri ai aceleiași familii formează „o singură entitate” și pot participa împreună la concert.

„Simt că oamenii vin cu adevărat cu inima deschisă. În acest tip de configurație nu mai există nicio separare între mine și public ”, spune saxofonistul Benoit Crauste pentru AFP. „Când cânți singur, ești mult mai liber. Mă duc unde vreau. Acolo este libertatea totală, o simt ”, descrie el. Cu contractul de muncă în mână, se bucură revenirea pe scenă după ce a trebuit să-și întrerupă activitatea în timpul epidemiei. „Să cânt din nou, pentru mine, este o eliberare”, spune celălalt muzician al serii, saxofonistul Gaël Horellou. „În funcție de starea de spirit a oamenilor, mă face să vreau să interpretez lucruri diferite”.

La ieșire, spectatorii sunt vrăjiți. „S-a uitat la noi și cred că ceea ce a interpretat a fost potrivit doar pentru noi. Este ca un chef bucatar care îți prepară un meniu doar pentru tine ”, spune Alizée Jarycki, 30 de ani, care a venit împreună cu prietenul ei.

O „amintire pentru viață”

Pentru cei doi co-manageri ai spațiului nu se pune problema organizării de concerte obișnuite, cu reguli de distanțare între spectatori. „Cu 50 de oameni într-o mare sală de concerte, vei pleca de acolo cu impresia unui concert ratat. De la un concert solo, pleci cu o amintire pentru viață ”, explică Yacine Abdeltif.

„Din punct de vedere economic, deocamdată este catastrofal”, recunoaște asociatul său, Julien De Casabianca, care estimează că veniturile sunt de patru până la zece ori mai mici decât în ​​mod normal. Pe de altă parte, este încântat de rezultatul artistic.

Cu o frecventa de o sută de microconcerte solo pe seară, La Gare anunță 3.000 de spectacole pentru luna iunie.

Exit mobile version