Toți cu fețele acoperite. Ce spune masca despre noi

În urmă cu câteva săptămâni, masca era rezervată persoanelor prudente, bolnavilor, medicilor. Acum o purtăm toți. Masca a devenit o prezență constantă în viața noastră de zi cu zi și acest lucru nu este lipsit de consecințe.

În doar câteva săptămâni măștile de protecție au devenit obiecte uzuale pentru mulți dintre noi.

Acum câteva luni masca era înfricoșătoare, era destinată în spațiul public persoanelor contagioase sau ipohondrilor. Dar odată cu epidemia de coronavirus totul s-a schimbat. Pentru mulți a devenit o modalitate de a se simți în siguranță. Pentru ceilalți este o constrângere în plus pe care trebuie să o accepte în perioada epidemiei.

De buna voie sau din obligație, masca și-a făcut loc printre obiextele utilizate de noi zi de zi, alături de ochelari, ochelari de soare, ceasuri sau telefoane mobile.

De unică folosință sau din material textil, cumpărata sau confecționată acasă, albă, simplă, colorată, imprimată sau din plastic, i-am atribuit rapid valorile, gusturile noastre, dar și temerile noastre: într-un cuvânt, personalitatea noastră.

Pentru Mariette Darrigrand, semiolog și autoarea blogului „Observatorul cuvintelor”, această schimbare către personalizarea măștii se află în ADN-ul obiectului însuși. „În tradiția teatrului tragic al antichității, personajul mascat a fost numit « persona ». Este anonim, precum masca celor de la Anonymus, dar este și soclul personalității.

Astfel, poartă expresia sinelui și a umanității sale. Cu masca, suntem cu toții aceleași ființe care riscă moartea. Nu mai există nicio clasă socială, aproape că nu există sex sau vârstă. Este exact momentul în care oamenii își iau din nou destinul în mâini pentru a-și exprima personalitatea și de acum vom începe să vedem o anumită varietate în măștile purtate.”

Personalizarea măștii înseamnă și înlăturarea conotațiilor sale negative, cele moștenite din trecut, dar și din experiența noastră recentă, cum ar fi lipsa de măști pe care am trait-o în această perioadă.

„Masca este unul dintre obiectele mitologice, investite cu o încărcătură simbolică puternică”, concluzionează Mariette Darrigrand. „Este un obiect care ne povestește despre această perioadă”. Un obiect de care mulți așteaptă cu nerăbdare să scape, însă.

Bine ați venit în era „masketing-ului”

Măștile s-ar putea alătura curând multitudinii de produse care poartă emblemele unor firme celebre. Acest fenomen are deja un nume: „masketing”, inventat de un jurnalist belgian pentru a desemna fenomenul prin care masca de sănătate devine obiect de marketing.

Cluburile de fotbal au fost printre primele care s-au angajat în această inițiativă, precum FC Nantes, care a pus la vânzare pe site-ul său măști lavabile pentru suporterii săi, iar jumătate din profitul vânzărilor este donat asociației « 1 tricou pentru viață ».

Festivalul de muzică Hellfest a pus la vânzare măști care poartă logo-urile sale pentru a sprijini Spitalul Universitar Nantes: un adevărat succes printre fanii dezamăgiți de anularea festivalului din cauza epidemiei.

În același timp, companiile de textile și-au extins ofertele de măști, care sunt acum personalizabile și produse la cerere pentru companii.

Sursa: Le Figaro

Exit mobile version